החלום של שימלה

שימעלעס חלום
קומדיה מוסיקלית מאת שלום עליכם בעיבוד של יוסף שיין
שימלה סורוקר, חייט בן חייט, אשתו אתי-מני, ובתם יחידתם ביילקה, מתגוררים בדירה שכורה, השייכת לגביר ר' אשר פיין. מזה כמה חודשים לא שילמו שכר דירה. שימלה, התופר חליפה לסולומון פיין, בן בעל-הבית, מדבר על ליבו, בעת מדידה, שינסה לקחת דברים עם אביו בעניין דחיית מועד התשלום. הבן מסרב. שוליותיו של החייט, מוטל קוסוי וקופל פאלבון המאוהבים בביילקה בת-מעסיקם, ורואים בסולומון בן-תחרות להם – מדברים בגנותו. שילמה אופטימי באשר ליכותו לפרוע את שכר-הדירה, מאחר שראה בחלום כי כרטיס הפייס שלו זכה בגורל. קולטון, סוכנו של בעל-הבית, כופר באופטימיות זאת, ומאיים על החייט להוציא ו מן הדירה בעזרת שוטר, אלא אם כן ישלם שכר-דירה עבור שלושה חודשים לפחות. שימלה משליך את קולטון החוצה בצווארונו. ביילקה, שנשלחה ע"י אביה לבנק לברר בכמה זכה כרטיס הפייס שלו, חוזרת נרגשת ומבשרת לנוכחים כי כרטיסו של אביה זכה בזכייה הגדולה – מאתיים אלף רובל! תושבי העיר באים לברך את החייט; נושיו מעניקים לו אשראי בלי גבול. החייט ואשתו, שהעשירו מקרוב, שקועים כל-כולם ב"גינוני-גבירות". אתי-מני חרדה לעושרה עד כדי חשש שמא המשרתת גונבת ממרקחת הפירות שלה. שימלה, המקפיד שיכנוהו מעתה סמיון מאקארוביץ,, הוגה בעסקה שאמור לעשות עם "חברת הפילם", אשר תהפכהו למיליונר. "בעלי" "חברת הפילם", הנוכלים רובינצ'וק וויגדורצ'יק, שבאים להחתים את החייט על החוזה, מוציאים מידו – משום בורותו ברוסית – צ'ק ללא פירוט הסכום במלים. שימלה, שזחיחות שעתו אינה מרפה ממנו, לוהט להשיא את ביילקה שלו לסולומון, בנו של הגביר ר' אשר פיין. ביילקה, הסולדת מגינוני-הגבירות ה"נובורישיים" של הוריה, מסרבת לשידוך, ומדברת על ליבם של מוטל וקופל כי יסייעו בידה לברוח מן הבית. החייט ואשתו, הדבקים ברעיון השידוך, עושים ביקור נימוסין והכרות בביתו של הגביר ר' אשר פיין. כאן מתבשר החייט מפי אחד האורחים המוזמנים, מנהל החשבונות של הבנק, כי נפל קורבן לנכליהם של "שותפיו" רוביצ'וק וויגדורצ'יק, אשר הוסיפו אפס למספר שרשם בצ'ק, ורוששו אותו בזאת מכל הונו. ואם אין די במהלומה זאת, הרי בא מנדל המשרת, ומבשר לזוג החייטים כי בתם ברחה מן הבית. ביילקה, שברחה בעזרת שוליות-החייטים, מחזריה, לאכסניה של תחנת רכבת, מתכוננת להינשא במוטל, שבו היא מאוהבת, ומסייעת בידו להעמיד פנים כלפי קופל התמים שטרח בכל סידורי החתונה, כאילו בחרה ביניהם בדרך של הפלת-גורל. בעיצומה של מהומת הברכות שלאחר הקידושין החפוזים באכסניה, מתפרצים פנימה שימלה, אשתו והשדכן סולובייצ'יק. ביילקה, הנופלת לזרועותיו של מוטל, צועקת "אבא! אבא!". שימלה, שחזר להוויתו החייטית, מברך על המוגבר: "חזק יהודים, חזק! חזק! אנשי-שלומנו-חוט-ומחט – עמך!"
בימוי: יוסף שיין, מלחין ועיבוד מוסיקלי: לב קוגן, מנהל אמנותי וכוריאוגרף: אבי לפידות, עיצוב תפאורה: מיקי בן כנען, עיצוב תלבושות: ענת מסנר, עיצוב תאורה: ליה סמולר.
משתתפים: יענקלה אלפרין, יצחק חביס, אתל קובינסקה, זוהר שמיר, ישראל טרייסטמן, יאשה גילינסקי, רפי טיילור, לורה סהר, אברהם הורוביץ, דינה ענבר, קרול פלדמן, רפאל גולדווסר.