התוכן העיקרי

כוכבים נוצצים

ליכטיק ווי די שטערן
הצגה מוסיקלית בשילוב מולטימדיה ותזמורת

תור הזהב של כוכבי התיאטרון היהודי באמריקה: מאלי פיקאן, משה אוישער, די שוועסטער בארי, בן-ציון וויטלער, אהרון לעבעדעוו, סאפי טאקער ורבים אחרים.

הנשיא לשעבר יצחק נבון: "זאת הצגה מרתקת, מרימה, נחמדה, יפה, בימוי טוב. ביצוע מעולה. אנשים יפים".

השחקנית גילה אלמגור,כלת פרס ישראל:
"אהבתי כל רגע. אני מאד אוהבת ששמרו על הסגנון של התיאטרון האידי. חוויה אתנית אותנטית נהדרת".

מחזה (עפ"י רעיון של שמואל עצמון-וירצר ובתרגומו ליידיש): אבי קורן, בימוי: יצחק שאולי ושמואל עצמון-וירצר, עיבודים מוסיקליים: רוני וייס, ניהול מוסיקלי: מישה בלכרוביץ', עיצוב תפאורה ותלבושות: מאיה פלג, עיצוב תנועה: אלדר גרויסמן, עיצוב תאורה: מישה צ'רניאבסקי, עיצוב מולטימדיה: מיכאל חומש, תרגום ותפעול סימולטני: לורה סהר, תחקיר אודיו-ויזואלי: רמי סמו.

משתתפים: אנאבלה, דורי אנגל, רונית אשרי, סמדר בן-דוד, מוניקה ורדימון, ישראל טרייסטמן, מירי רגנדורפר, אירמה סטפנוב, גרא סנדלר, ענת עצמון, אנדריי קשקר, יהונתן רוזן, יובל רפפורט, ניב שפיר.

קלידים ותכנות מוסיקה: איתי שמעוני, קלרינט: עופר שפירא.


 

פריטים קשורים

  • בן עמי פיינגולד, מקור ראשון
    "קברט מוזיקלי מקורי ואותנטי עם אופי, מסגרת ואיכות מוזיקלית בזכות עצמו. שילוב מעניין ונוגע שיש בו קצת היסטוריה, קצת נוסטלגיה והרבה מוזיקה ותיאטרון. העיקר - הביצוע - היה מושלם מכל הבחינות. כל שיר ופזמון זכה לעיצוב מרשים ומיומן מבחינת הקול, התנועה, האופי והסגנון המיוחד של הטיפוסים, המילים והלחנים והתזמורת החיה ברקע, לרבות התפאורה והתלבושות. צמד הבמאים, עצמון ושאולי, הצליחו להעמיד מופע מוזיקלי-תיאטרלי מרשים בזכות עצמו, כאן ועכשיו. לכך מצטרף גם הליהוק והביצוע המושלם. בעיקר כדאי לציין את אנאבלה, ישראל טרייסטמן, אירמה סטפנוב (שהייתה מולי פיקון נפלאה), גרא סנדלר, אנדריי קשקר, ענת עצמון ומוניקה ורדימון (בביצוע המעולה של צמד האחיות בארי). אולם כאן אין כוכבים ותפקידי משנה אלא צוות מקצועי עם נשמה וחיוניות מיוחדת בסגנון המסוים, האופייני של כל שיר או פזמון, כשכל קטע זוכה לעיצוב נכון מבחינת הטון והתוכן - עם רגש, הומור או פרודיה במינון או בעיתוי הנכון. זהו מחזה שאינך רואה בתיאטרון שלנו כל יום. יתר על כן, המופע מעמיד גם בפני התיאטרונים האחרים, את האתגר לחזור לעבר ולגלות מחדש יוצרים, מלים ומנגינות שאינם רק היסטוריה ונוסטלגיה אלא גם אומנות לשמה, שיש בה גם שיבה לשורשים ולמקורות של תרבות יהודית. לא רק לדוברי יידיש, אלא לכולנו".
  • צבי גיל, News1
    "גם בחושך, באולם המלא, ניתן היה להבחין בניגוב דמעה, הדמעה הנצחית של היהודי, דמעה של כאב ושל צחוק עצמי. מי שירצה לראות בהצגה "מופע שמאלצי", יצדק. יש שאוהבים שמאלץ ואני ביניהם. שמאלץ (שומן אווזים) הפיח חום בגוף ובנפש של יהודי מזרח אירופה בחורף הארוך שלהם, הפיזי והנפשי. הוא הזין אותם, הוא נסך את המעיים שלהם וחימם את הלב. יש בו חן בשמאלץ הזה גם כשהוא ניגר על הזקן".
  • עליס בליטנטל, The Marker Cafe
    "מחווה נפלאה לתור הזהב של כוכבי התיאטרון היהודי באמריקה. הצגה מוקפדת, משובחת, ללא שמץ של קיטש. קלאסיקה של נשמה יהודית. על הבמה משחקים ושרים חברי תיאטרון יידישפיל, ברובם הלהקה הצעירה, שהיא עוד הצלחה מופלאה של שמואל עצמון, מייסד יידישפיל, בכך שהם משחזרים בהצלחה ענקית (עם קולות נהדרים ומשחק משובח ומקצועי) את התרבות היהודית שכמעט וספדו לה - והנה, הקהל ממלא את האולמות בשקיקה למראה ההצגות המוזיקליות והדרמטיות שמהוות נתח תרבות שאסור לשכוח. על פועלו זה של עצמון, ראוי היה לכבדו בפרס ישראל. בהצגה הפליאו הגברת הראשונה של יידישפיל - אנאבלה, שידועה במשחקה הדרמטי והקומי; הפליאו בקולותיהם: מוניקה ורדימון עם קול הסופרן הדרמטי העשיר שלה; היא חברה לענת עצמון בשירי האחיות בארי המפורסמות, ושתיהן ליבבו את הקהל; סמדר בן-דוד הצעירה והיפה עם קולה החזק והמלא; יהונתן רוזן הצעיר, כוכב של ממש, שכבר הוציא תקליט משלו ועובד כעת על תקליט שני; מירי מאיר ורונית אשרי הצעירות והמוכשרות; וכן ישראל טרייסטמן הוותיק, דורי אנגל - שחקן דרמטי מעולה שרקד והתנועע להפליא בקצב ובתנועה. על התנועה אלדר גרויסמן הכול יכול; אירמה סטפנוב הייתה מולי פיקון נהדרת, בקול, בתנועה ובקסם שלה; אנדריי קשקר עשה קטע סטפס נפלא, בסגנון פרד אסטר, קלאס של ממש; גרא סנדלר, מבכירי הצעירים ביידשפיל והצעירים יובל רפפורט וניב שפיר - שניהם בעלי יכולות מגוונות היוו עם יונתן רוזן, דורי אנגל ואנדריי קשקר את הקורוס הגברי בתנועה ושירה - כל זאת ברמה ובטעם. מישה צ'רניאבסקי הבינלאומי שלנו עיצב את התאורה המצוינת, מיכאל חומש - את המולטימדיה המרהיבה, ומאיה פלג את התלבושות היפות. אם ההצגה "בוסתן ספרדי" עשתה קמבק לתרבות הלאדינו, בזכות הנשיא יצחק נבון, שגם הוא נכח בין כל המכובדים בהצגה, הרי ה"ליכטיק ווי די שטערן" עושה את הכבוד לתרבות היידיש...פשוט כה מקסים... לרוץ ולראות".
  • אלי ביקורת
    "זהו מופע מלא שירים, הומור יהודי, וידאו ארט ותנועה. המופע מעולה מכל הבחינות וגורם להנאה רבה לקהל. מבוצעים בו מיטב שירי היידיש שהושמעו בתיאטרון היידי המוסיקלי בניו יורק החל מיום היווסדו בסוף המאה ה-19 ועד לסגירתו באמצע המאה ה-20. הבימוי המצוין של יצחק שאולי ועצמון זרם בקצב הנכון עם דברי קישור והסברים מעולים מפיו של שמואל עצמון.
    כל השירים עברו עיבוד ותזמור של רוני וייס שחידש אותם, החייה אותם והפך אותם לרעננים יותר מבלי שאיבדו את הצד הנוסטלגי לטובת אלו שגדלו בזמנו לפיהם. הניהול המוסיקלי המצוין הופקד בידי מישה בלכרוביץ. התפאורה והתלבושות שעיצבה מאיה פלג היו נאות ביותר. התלבושות היו בהתאם לתקופה והתפאורה תכליתית ושימשה מסגרת יפה בה הושמעו השירים.
    עיצב את התנועה אלדר גרויסמן שהקפיד שהשירים המושרים לא יהיו סטאטיים אלא מלווים בתנועה המשתנה בכל שיר והיא יצרה תוך כדי השירה תמונות חזותיות נהדרות. מישה צ'רניאבסקי עיצב את התאורה בהתאם לאופיו של כל שיר. מיכאל חומש עיצב את המולטימדיה וההקרנה שהוסיפה רבות להצלחת הערב ומתן הכבוד הראוי לזמרי היידיש של תיאטרון השדרה השנייה. 14 היו הזמרים ששרו את השירים, כולם ללא יוצא מהכלל, בצורה יפה. כולם בעזרת הבמאי והכוריאוגרף ידעו להציג את השירים היטב בהעמדה מצוינת שרובם היו עם לחנים אופטימיים ועליזים. היה זה ערב מקסים שאין לי ספק שיזכה להצלחה אצל הקהל. הכול הוגש בצורה מקצועית ביותר, בביצוע נהדר ובבימוי וכוריאוגרפיה מצוינים".
  • שבתאי טלר, רדיו מורשת
    "לכו לראות. זו הצגת קברט שבה עבר והווה, צחוק ודמע, ישן וחדש משתלבים זה בזה, בביצוע צוות שחקנים וזמרים נהדר, המחייה תקופה, מקום ושמחה מהולה בביצועים מרגשים של שירים ישנים ואהובים, זמר ותנועה מתואמים להפליא. הצגה יפה ומהנה שעושה טוב על הלב".
ביקורות
  • בן עמי פיינגולד, מקור ראשון
    "קברט מוזיקלי מקורי ואותנטי עם אופי, מסגרת ואיכות מוזיקלית בזכות עצמו. שילוב מעניין ונוגע שיש בו קצת היסטוריה, קצת נוסטלגיה והרבה מוזיקה ותיאטרון. העיקר - הביצוע - היה מושלם מכל הבחינות. כל שיר ופזמון זכה לעיצוב מרשים ומיומן מבחינת הקול, התנועה, האופי והסגנון המיוחד של הטיפוסים, המילים והלחנים והתזמורת החיה ברקע, לרבות התפאורה והתלבושות. צמד הבמאים, עצמון ושאולי, הצליחו להעמיד מופע מוזיקלי-תיאטרלי מרשים בזכות עצמו, כאן ועכשיו. לכך מצטרף גם הליהוק והביצוע המושלם. בעיקר כדאי לציין את אנאבלה, ישראל טרייסטמן, אירמה סטפנוב (שהייתה מולי פיקון נפלאה), גרא סנדלר, אנדריי קשקר, ענת עצמון ומוניקה ורדימון (בביצוע המעולה של צמד האחיות בארי). אולם כאן אין כוכבים ותפקידי משנה אלא צוות מקצועי עם נשמה וחיוניות מיוחדת בסגנון המסוים, האופייני של כל שיר או פזמון, כשכל קטע זוכה לעיצוב נכון מבחינת הטון והתוכן - עם רגש, הומור או פרודיה במינון או בעיתוי הנכון. זהו מחזה שאינך רואה בתיאטרון שלנו כל יום. יתר על כן, המופע מעמיד גם בפני התיאטרונים האחרים, את האתגר לחזור לעבר ולגלות מחדש יוצרים, מלים ומנגינות שאינם רק היסטוריה ונוסטלגיה אלא גם אומנות לשמה, שיש בה גם שיבה לשורשים ולמקורות של תרבות יהודית. לא רק לדוברי יידיש, אלא לכולנו".
  • צבי גיל, News1
    "גם בחושך, באולם המלא, ניתן היה להבחין בניגוב דמעה, הדמעה הנצחית של היהודי, דמעה של כאב ושל צחוק עצמי. מי שירצה לראות בהצגה "מופע שמאלצי", יצדק. יש שאוהבים שמאלץ ואני ביניהם. שמאלץ (שומן אווזים) הפיח חום בגוף ובנפש של יהודי מזרח אירופה בחורף הארוך שלהם, הפיזי והנפשי. הוא הזין אותם, הוא נסך את המעיים שלהם וחימם את הלב. יש בו חן בשמאלץ הזה גם כשהוא ניגר על הזקן".
  • עליס בליטנטל, The Marker Cafe
    "מחווה נפלאה לתור הזהב של כוכבי התיאטרון היהודי באמריקה. הצגה מוקפדת, משובחת, ללא שמץ של קיטש. קלאסיקה של נשמה יהודית. על הבמה משחקים ושרים חברי תיאטרון יידישפיל, ברובם הלהקה הצעירה, שהיא עוד הצלחה מופלאה של שמואל עצמון, מייסד יידישפיל, בכך שהם משחזרים בהצלחה ענקית (עם קולות נהדרים ומשחק משובח ומקצועי) את התרבות היהודית שכמעט וספדו לה - והנה, הקהל ממלא את האולמות בשקיקה למראה ההצגות המוזיקליות והדרמטיות שמהוות נתח תרבות שאסור לשכוח. על פועלו זה של עצמון, ראוי היה לכבדו בפרס ישראל. בהצגה הפליאו הגברת הראשונה של יידישפיל - אנאבלה, שידועה במשחקה הדרמטי והקומי; הפליאו בקולותיהם: מוניקה ורדימון עם קול הסופרן הדרמטי העשיר שלה; היא חברה לענת עצמון בשירי האחיות בארי המפורסמות, ושתיהן ליבבו את הקהל; סמדר בן-דוד הצעירה והיפה עם קולה החזק והמלא; יהונתן רוזן הצעיר, כוכב של ממש, שכבר הוציא תקליט משלו ועובד כעת על תקליט שני; מירי מאיר ורונית אשרי הצעירות והמוכשרות; וכן ישראל טרייסטמן הוותיק, דורי אנגל - שחקן דרמטי מעולה שרקד והתנועע להפליא בקצב ובתנועה. על התנועה אלדר גרויסמן הכול יכול; אירמה סטפנוב הייתה מולי פיקון נהדרת, בקול, בתנועה ובקסם שלה; אנדריי קשקר עשה קטע סטפס נפלא, בסגנון פרד אסטר, קלאס של ממש; גרא סנדלר, מבכירי הצעירים ביידשפיל והצעירים יובל רפפורט וניב שפיר - שניהם בעלי יכולות מגוונות היוו עם יונתן רוזן, דורי אנגל ואנדריי קשקר את הקורוס הגברי בתנועה ושירה - כל זאת ברמה ובטעם. מישה צ'רניאבסקי הבינלאומי שלנו עיצב את התאורה המצוינת, מיכאל חומש - את המולטימדיה המרהיבה, ומאיה פלג את התלבושות היפות. אם ההצגה "בוסתן ספרדי" עשתה קמבק לתרבות הלאדינו, בזכות הנשיא יצחק נבון, שגם הוא נכח בין כל המכובדים בהצגה, הרי ה"ליכטיק ווי די שטערן" עושה את הכבוד לתרבות היידיש...פשוט כה מקסים... לרוץ ולראות".
  • אלי ביקורת
    "זהו מופע מלא שירים, הומור יהודי, וידאו ארט ותנועה. המופע מעולה מכל הבחינות וגורם להנאה רבה לקהל. מבוצעים בו מיטב שירי היידיש שהושמעו בתיאטרון היידי המוסיקלי בניו יורק החל מיום היווסדו בסוף המאה ה-19 ועד לסגירתו באמצע המאה ה-20. הבימוי המצוין של יצחק שאולי ועצמון זרם בקצב הנכון עם דברי קישור והסברים מעולים מפיו של שמואל עצמון.
    כל השירים עברו עיבוד ותזמור של רוני וייס שחידש אותם, החייה אותם והפך אותם לרעננים יותר מבלי שאיבדו את הצד הנוסטלגי לטובת אלו שגדלו בזמנו לפיהם. הניהול המוסיקלי המצוין הופקד בידי מישה בלכרוביץ. התפאורה והתלבושות שעיצבה מאיה פלג היו נאות ביותר. התלבושות היו בהתאם לתקופה והתפאורה תכליתית ושימשה מסגרת יפה בה הושמעו השירים.
    עיצב את התנועה אלדר גרויסמן שהקפיד שהשירים המושרים לא יהיו סטאטיים אלא מלווים בתנועה המשתנה בכל שיר והיא יצרה תוך כדי השירה תמונות חזותיות נהדרות. מישה צ'רניאבסקי עיצב את התאורה בהתאם לאופיו של כל שיר. מיכאל חומש עיצב את המולטימדיה וההקרנה שהוסיפה רבות להצלחת הערב ומתן הכבוד הראוי לזמרי היידיש של תיאטרון השדרה השנייה. 14 היו הזמרים ששרו את השירים, כולם ללא יוצא מהכלל, בצורה יפה. כולם בעזרת הבמאי והכוריאוגרף ידעו להציג את השירים היטב בהעמדה מצוינת שרובם היו עם לחנים אופטימיים ועליזים. היה זה ערב מקסים שאין לי ספק שיזכה להצלחה אצל הקהל. הכול הוגש בצורה מקצועית ביותר, בביצוע נהדר ובבימוי וכוריאוגרפיה מצוינים".
  • שבתאי טלר, רדיו מורשת
    "לכו לראות. זו הצגת קברט שבה עבר והווה, צחוק ודמע, ישן וחדש משתלבים זה בזה, בביצוע צוות שחקנים וזמרים נהדר, המחייה תקופה, מקום ושמחה מהולה בביצועים מרגשים של שירים ישנים ואהובים, זמר ותנועה מתואמים להפליא. הצגה יפה ומהנה שעושה טוב על הלב".