התוכן העיקרי

מי הוא מי

 ווער איז ווער

בכורה עולמית

טרגיקומדיה מוזיקלית, העוסקת בזהויות, דעות קדומות ובאנטישמיות על רקע גרמניה של שנות ה-30 . תיאטרון קברטי-מוזיקלי בבימויו של במאי אורח מפולין, יאן שורמיי.
המחזה "מי הוא מי" הוא עיבוד של המחזה מאת סמי גרונימן "יעקב וכריסטיאן", יוצרו של המחזמר הישראלי המצליח בכל הזמנים, "שלמה המלך ושלמי הסנדלר".
בשנת 1944 הועלתה בתיאטרון "המטאטא" ההצגה: "יעקב או כריסטיאן" בתרגומו של אביגדור המאירי ובבימויו של ריכרד זונהיים. 
זוהי קומדיה של טעויות המתארת שרשרת של אירועים שמקורם באומנת נוצרייה המנסה להציל את בנה מחיי עוני ולהעניק לו חיי רווחה. היא מחליטה להחליף אותו עם תינוק אחר, שאמו היהודייה נפטרה והיא משמשת לו כמינקת. התינוק היהודי גדל והופך להיות פעיל במפלגה
הנאצית..אך אין זה בטוח ...האם זה אכן התינוק היהודי שהפך להיות נאצי או אולי הוחלף פעם נוספת, אולי עוד אדם היה מעורב בסיפור ? בקיצור, שרשרת של החלפות זהויות ואין לדעת מי הוא מי . 
המחזה נכתב במיוחד לתיאטרון יידישפיל ע"י יאן שורמיי ( שחקן ובמאי מפולין ) שגם ביים את ההצגה בגירסה מודרנית של מחזמר, המתייחס למקור באופן חלקי בלבד.
המחזה מתובל בקטעי קברט האופייניים לגרמניה של אותה התקופה וממלאים בהצגה תפקיד סימבולי . 
בהצגה משובצים שירים שנכתבו ע"י מצ'יי וויטישקו, אחד מגדולי הבמאים והכותבים של פולין, לצלילי מוזיקה של המלחין הפולני הידוע אדריאן פיליפ טבצקי. 
הסגנון המוזיקלי הקברטי עוטף את התכנים האקטואליים : יחס החברה אל היהודי, גזענות וחוסר סובלנות. דבר אינו נראה כפי שהוא באמת.

עפ"י מחזה מאת: סמי גרונימן, עיבוד, בימוי וכוריאוגרפיה: יאן שורמיי, כתיבת שירים: מצ'יי וויטישקו, לחן: אדריאן פיליפ טבצקי, עיצוב תפאורה ותלבושות: סבינה ביץ', ניהול מוזיקלי:מישה בלכרוביץ', עיצוב תאורה: מישה צ'רניאבסקי, תרגום סימולטני: לורה סהר

משתתפים: יענקלה אלפריןאנאבלהדורי אנגל,סמדר בן-דוד, שרון ונצובסקימוניקה ורדימון,ישראל טרייסטמןעינת סגל-כהןאירמה סטפנוב, גרא סנדלרענת עצמוןאמיתי קדראורי קובלסקיאנדריי קשקרהילה רביב-צורמירי רגנדורפריובל רפפורטניב שפיר.

אורך ההצגה: כשעה ו-50 דקות ללא הפסקה

 

 

 

פריטים קשורים

  • בן עמי פיינגולד, מקור ראשון
    "הביצוע מעולה מכל הבחינות- בימוי, ניהול מוזיקלי, תלבושות ותפאורה. גם הליהוק והמשחק ראויים לכל המחמאות. הצגה מבריקה- חגיגה לאוזן ולעין".
  • שבתי טלר, רשת מורשת של קול ישראל.
    "חשיבותה של ההצגה היא בהבלטת העובדה, שהנאציזם והפאשיזם עדיין לא פסו מחיינו, והם עולים וצצים בכל מקום. הטקסט, הצבע, התנועה והזמר בסגנון קלאסי מול מודרני המשמשים בערבוביה, תורמים לאופי הייחודי והשונה מכל מה שראינו על במת התיאטרון האידי, ומרככים את הכבדות והאופי הרציני של הנושא".
  • יעקב שאוס, וסטי
    "הבמאי הרחיב את המסגרת של המחזה המקורי והקנה לו אופי סמלי יותר ופילוסופי יותר היוצר מרחב פורה לדמיון. גרא סנדלר ואמיתי קדר מצאו צבעים מדויקים ליצירת הדמויות הראשיות. נציגי הדור הוותיק של התיאטרון הפגינו, כרגיל, משחק ברמה גבוהה. קשקר מקנה להצגה את הנפח, את המתח הטראגי ואת הסגנון החזותי. הוא מקדם את העלילה, מנצח על קבוצת קברט, רוקד ושר באקספרסיביות עצומה ומתוך כל אלה צומחת דמות שטנית מרשימה. התוצאה עלתה על כל הציפיות".
  • יעקב בר-און, צפון העיר
    "מי שגונב את ההצגה אינו אלא יענק'לה אלפרין, האיש והתופעה. השחקן העסיסי הזה - החוגג את יום הולדתו ה-88 (!)- שיצא זה מכבר לגמלאות, הוחזר במיוחד כדי להפליא לשחק (ולרגש) בתפקיד וונדל. להצדיע לו ולרשום אותו בספר השיאים של גינס".
  • ארנולד ולוריאנו-גל, אקספרס מגזין
    "הלהקה אחידה, בטוחה בעצמה ובנות הקברט מוצאות חן בעיני הקהל. מבין הכוכבים יש לציין, במיוחד, את אמיתי קדר, בתפקיד יעקב יעקובוביץ', מוניקה ורדימון, אנאבלה, ענת עצמון ויענקלה הלפרין אשר הצליח ליצור, דרך תפקיד המשנה של ד"ר וונדל, אישיות קומית תוססת".
ביקורות
  • בן עמי פיינגולד, מקור ראשון
    "הביצוע מעולה מכל הבחינות- בימוי, ניהול מוזיקלי, תלבושות ותפאורה. גם הליהוק והמשחק ראויים לכל המחמאות. הצגה מבריקה- חגיגה לאוזן ולעין".
  • שבתי טלר, רשת מורשת של קול ישראל.
    "חשיבותה של ההצגה היא בהבלטת העובדה, שהנאציזם והפאשיזם עדיין לא פסו מחיינו, והם עולים וצצים בכל מקום. הטקסט, הצבע, התנועה והזמר בסגנון קלאסי מול מודרני המשמשים בערבוביה, תורמים לאופי הייחודי והשונה מכל מה שראינו על במת התיאטרון האידי, ומרככים את הכבדות והאופי הרציני של הנושא".
  • יעקב שאוס, וסטי
    "הבמאי הרחיב את המסגרת של המחזה המקורי והקנה לו אופי סמלי יותר ופילוסופי יותר היוצר מרחב פורה לדמיון. גרא סנדלר ואמיתי קדר מצאו צבעים מדויקים ליצירת הדמויות הראשיות. נציגי הדור הוותיק של התיאטרון הפגינו, כרגיל, משחק ברמה גבוהה. קשקר מקנה להצגה את הנפח, את המתח הטראגי ואת הסגנון החזותי. הוא מקדם את העלילה, מנצח על קבוצת קברט, רוקד ושר באקספרסיביות עצומה ומתוך כל אלה צומחת דמות שטנית מרשימה. התוצאה עלתה על כל הציפיות".
  • יעקב בר-און, צפון העיר
    "מי שגונב את ההצגה אינו אלא יענק'לה אלפרין, האיש והתופעה. השחקן העסיסי הזה - החוגג את יום הולדתו ה-88 (!)- שיצא זה מכבר לגמלאות, הוחזר במיוחד כדי להפליא לשחק (ולרגש) בתפקיד וונדל. להצדיע לו ולרשום אותו בספר השיאים של גינס".
  • ארנולד ולוריאנו-גל, אקספרס מגזין
    "הלהקה אחידה, בטוחה בעצמה ובנות הקברט מוצאות חן בעיני הקהל. מבין הכוכבים יש לציין, במיוחד, את אמיתי קדר, בתפקיד יעקב יעקובוביץ', מוניקה ורדימון, אנאבלה, ענת עצמון ויענקלה הלפרין אשר הצליח ליצור, דרך תפקיד המשנה של ד"ר וונדל, אישיות קומית תוססת".