סנדר בלאנק ויורשיו

סענדער בלאנק און זיינע יורשים
מאת שלום עליכם
הקומדיה השנונה, פרי עטו של שלום עליכם, פותחת את עונת העשור לפעילותו של תיאטרון יידישפיל. הנובלה "סאנדר בלאנק", שנכתבה בשנת 1887, עובדה לבמה ע"י יעקב רוטבאום ברוח המחבר והיא מספרת סיפור יורשים עסיסי שאינו מוגבל בזמן ובמקום. גדולתו של שלום עליכם נעוצה בעובדה שיצר את טיפוסיו בדיקו כפי שתפס אותם במציאות, והפיח בהם רוח חיים. האמת הקיומית אותה הוא מציג הייתה ונשארה אקטואלית. הבמאי, מיכאל לוריא, העניק להצגה זווית מעניינת וייחודית, כאשר ההתרחשות כולה על הבמה נעשית כמו מתוך חלום. סאנדר בלאנק הינו בנקאי וראש הקהילה בעיר ברוסיה בתחילת המאה ה-20, אדם תאב חיים ואוכל, נהנתן אמיתי. מסכת חייו מסתבכת כאשר לפתע פתאום הוא נוטה למות. המשפחה כולה – קרובים רחוקים, אנשי הקהילה ונציגי הארגונים השונים מסתופפים בציפייה סביב מיטתו, כדי לדרוש את חלקם בצוואה, המובטחת להיות גדולה. מאבק הירושה המתלהם בעיצומו, כאשר סאנדר בלאנק מתאושש במפתיע מערש חוליו ואינו מבין מבין את פשר המהומה סביבו. כשהוא מתעשת קמעא, הוא מבטיח בחגיגיות לכל הסובבים אותו את חלקם בירושה, אבל רק לאחר שיחגוג את יום הולדתו המאה ועשרים… הדיאלוגים המבריקים והסצנות המובאות עד לכדי גרוטסקה מזמינים אתכם להצצה משעשעת מאוד בחייו של סאנדר בלאנק, שלא תשאיר אתכם אדישים אף לרגע. הסיטואציות מתאימות גם כיום, כ-100 שנה לאחר שנכתב המחזה, להתרחשויות במציאות המוכרת לנו. את תפקיד סאנדר בלאנק מגלם מנהל תיאטרון יידישיל, השחקן שמואל עצמון-וירצר, שהחל את םעילות התיאטרון ביצירתו של שלום עליכם "קשה להיות יהודי (1988)", ועתה מציין עשור לקיומו ביצירה ייחודית זו, גם כן מפרי עיטו של שלום עליכם.
מאת: שלום עליכם, עיבוד לבמה: יעקב רוטבאום, בימוי: מיכאל לוריא, עיצוב תפאורה: אלכסנדר ליסיאנסקי, עיצוב תלבושות: קטיה לוריא, מוזיקה: מיכאל אגרה, תנועה: מרינה בלטוב, עיצוב תאורה: מישה צ'רניאבסקי, תרגום סימולטני: לורה סהר.
משתתפים: שמואל עצמון-וירצר, שי קמינסקי, יונת מתן, ואדים קוטלרוב, מאשה בלקינה, יוסי סוקולסקי, זלמן טיקטין, הלנה ירלובה, אורי קובלסקי, מוניקה ורדימון, אנדריי קשקר, שמואל הילמן, מישה טפליצקי, טרייסי אברמוביץ', צחי מילמן, אנאבלה, אתל קובינסקה, ישראל טרייסטמן.