איך מחזירים את השנים

ווי נעמט מען צוריק די יארן? |Как вернуть годы ?

סיפור-חיים מוזיקלי בעקבות מרדכי גבירטיג, חייו ושיריו

היוצר קובי לוריא יחד עם שחקני התיאטרון יוצאים למסע מוזיקלי בעקבות גבירטיג. הוא מגיש את סיפורו המרגש, תוך התייחסות לשירים ולנסיבות כתיבתם ומתבל אותם בסיפורים ובאנקדוטות מהפולקלור היהודי.

שיריו של מרדכי גבירטיג, המשורר והמלחין היהודי הגדול מקרקוב, מלווים אותנו כבר עשרות שנים ועוד ילוו הלאה והלאה. לא מדובר רק בשירים יפים של מי שנחשב בעיני רבים כגדול הטרובטאדורים שלנו, אלא בשירים המשמרים  ומתעדים את העולם ההוא של פעם, שהיה ואיננו עוד.

גבירטיג מקבל את העוני והמצוקה בהומור דק, באצילות נפש, ואפילו בערגה. למן חיי הילדוּת ("קינדער יארן") ועד לזיקנה ("דאס אלטע פארפאלק", הזוג הזקן), מן האהבות ("רייזעלע") ועד לאכזבות, ומשירי החתונה ושירי היין ועד לשיר המזהיר מפני האסון הממשמש ובא ("עס ברענט") – הוא תמיד זוכר את העצב העמוק שבתוך הנשמה. עצב יהודי כל כך.

גם בימים ששמו כבר הלך לפניו היה געבירטיג עני מרוד, שאך בקושי רב פירנס אישה ושלוש בנות. כל משפחתו התגוררה בדירת חדר ומטבח ברובע היהודי קז'יימיז' שבקראקוב, אך כל זה לא מנע ממנו ליצור ולהלחין שירים מופלאים ומלאי נשמה. אפילו בגטו קראקוב לא חדל ליצור, עד ליום הירצחו.

מתוך הסדרה שירים וסיפורים

כתיבה ובימוי: קובי לוריא | מנהל מוזיקלי: מישה בלכרוביץ

בהשתתפות